اگر صاحب یا مدیر یک ساختمان صنعتی یا تجاری دارای آسانسور هستید، میدانید که چقدر مهم است که در مورد تعمیر و نگهداری پیشگیرانه عمل کنید. همانطور که شما از تعویض لامپهای چشمکزن در راهرو غافل نمیشوید و مشتریان، ارباب رجوع یا مستاجران خود را در تاریکی رها نمیکنید، باید از مشکلات تعمیر سیستمهای آسانسور خود آگاه باشید. اگر مشکلات را در زمان شروع برطرف نکنید، میتوانند غیرقابل مدیریت شوند و به مرور زمان بر ایمنی مسافران و کیفیت سواری تأثیر بگذارند.
اگر آسانسورهای ساختمان شما از نوع برقی/کششی یا درام پیچشی باشند، کابین آسانسور توسط مجموعهای از طنابها، تسمهها یا کابلها که به عنوان «وسیلههای تعلیق» شناخته میشوند، معلق میشود (همانطور که در نمودار نشان داده شده است).
صرف نظر از ارتفاع ساختمان، رایجترین نوع وسیله تعلیق آسانسور، طنابهای سیمی هستند. همچنین آسانسورهایی وجود دارند که از انواع مختلفی از وسایل تعلیق، از جمله تسمههای فولادی با روکش الاستومری غیر دایرهای و طنابهای الیاف آرامید استفاده میکنند – اینها معیارهای متفاوتی برای جایگزینی دارند. برای اهداف این مقاله، ما بر روی طنابهای سیمی تمرکز خواهیم کرد.
نوع وسیله تعلیق مورد استفاده و تعداد طنابها یا تسمههایی که آسانسور را در چاهک خود معلق میکنند، با سرعت، ظرفیت و کشش آسانسور تعیین میشود. هرچه کابلهای بیشتری استفاده شود، کشش بیشتری به قرقره اعمال میشود. مگر اینکه سیستم آسانسور شما از دستگاه درام پیچشی (که یک فناوری قدیمیتر است) استفاده کند، طبق قانون حداقل به سه طناب نیاز دارد. سیستم تعلیق سه طنابی معمولاً در ساختمانهای کم ارتفاع و با سرعت پایین یافت میشود. برخی از سیستمهای آسانسور برقی/کششی پرسرعت و مرتفع میتوانند تا هشت طناب استفاده کنند.
مهم است بدانید که به دلایل ایمنی، طبق ضوابط ساختمانی، هر زمان که پروژه تعویض طناب در آسانسور اجرا میشود، نمیتوانید فقط یکی از طنابهای آن را تعویض کنید – تمام طنابهای موجود در آن آسانسور باید همزمان با طنابهای جدید تعویض شوند. طنابهای آسانسوری که قبلاً استفاده شدهاند، هرگز نمیتوانند به عنوان طناب جایگزین استفاده شوند.
برخی از مواردی که ممکن است متوجه شوید و نشان میدهد که آیا زمان تعویض وسایل تعلیق فرا رسیده است یا خیر، عبارتند از:
رولینگ. طنابهای آسانسور از رشتههای سیمی پیچیده شده به دور یک هسته کنفی اشباع شده از روغن ساخته شدهاند. اگر هسته شروع به فرسودگی و خشک شدن کند، به پودر تبدیل میشود. این باعث میشود رشتههای سیمی که آن را احاطه کردهاند، روغنکاری خود را از دست بدهند و شروع به زنگ زدن کنند. زنگ زدگی به صورت تودههایی از گرد و غبار قرمز-نارنجی جمع میشود که ممکن است در موتورخانه یا روی لبههای کف مشاهده کنید.
لرزش یا صداهای غیرمعمول، مانند صدای ضربه زدن یا لق زدن از سیستم شما. اگر کابلها کشیده شوند، یا اگر شیارهایی که آنها را در قرقره نگه میدارند به طور ناهموار ساییده شوند، کابلها ممکن است شل شوند و باعث شوند که به دیوارها یا کابلهای دیگر برخورد کنند یا تکان بخورند.
تکههای کابل شکسته روی زمین زیر قرقره در موتورخانه.
تراشههای فلزی یا گرد و غبار در اطراف درایورها یا قرقره در موتورخانه.